Här finner du svar på några vanliga frågor om Melodifestivalklubben och medlemskap. Har du ytterligare frågor? Gå till sidan med kontaktuppgifter, för att hitta rätt person att skicka din fråga till. Vi hjälper dig gärna!

Vad är Melodifestivalklubben?

Melodifestivalklubben är Sveriges största fanklubb för intresserade av Melodifestivalen och Eurovision Song Contest med aktiviteter året runt. Som medlem kan man logga in på hemsidan och komma åt fler sidor, exempelvis omröstningar och anmälningar till träffar och middagar.

Hur blir man medlem i Melodifestivalklubben?

Enklast blir du medlem på melodifestivalklubben.se/blimedlem och väljer medlemskap i vår webbshop beroende på din ålder. Här kan du välja det sätt som passar dig vad gäller att betala ditt medlemskap.

När betalningen har gått igenom så kommer inloggningsuppgifter till vår webbsida att skickas direkt till din e-post.

Vad är OGAE?

OGAE är en förkortning av Organisation Générale des Amateurs de l’Eurovision och är världens största internationella nätverk av Eurovision-fanklubbar. Melodifestivalklubben är medlem i nätverket sedan 1985. Nätverket arrangerar årligen flera internationella musiktävlingar och omröstningar och har ett nära samarbete med EBU. Läs mer om andra länders klubbar på sidan OGAE International.

Måste man kunna tävlingsfakta och -historik för att bli medlem i klubben?

Nej, i Melodifestivalklubben är alla välkomna, oavsett hur mycket man kan om tävlingen. Här finns medlemmar som kan varje liten textrad som någonsin sjungits i Melodifestivalen eller Eurovision Song Contest, medan andra bara är med för att de helt enkelt tycker om musiken.

Finns det någon åldersgräns för att bli medlem i klubben?

Nej, alla är välkomna som medlemmar. Under 26 år betalar man rabatterat pris för medlemskap. Dock är det åldersgräns på exempelvis klubbträffen och finalfesten. Det brukar vara 18 eller 20 år beroende på i vilken lokal festen hålls.

Ordnar ni med boende för medlemmarna vid Eurovision Song Contest?

Klubben kan hjälpa till att förmedla boendealternativ för Eurovision Song Contest, men Melodifestivalklubben bokar inget gemensamt boende. Vi bokar inte heller gemensam resa till ESC. Däremot arrangerar vi träffar och middagar på plats under ESC-veckan.

Varför hålls årsmöte på hösten?

Vanligtvis ligger vårt årsmöte i början av oktober. Detta gör att styrelsens verksamhetsår sträcker sig från höst till höst. Klubben håller inte årsmöte på våren, eftersom det skulle vara krångligt med byte av styrelse mitt under högsäsongen av Melodifestivalen och Eurovision Song Contest.

Vad gör en lokalsamordnare?

Våra lokalsamordnare på olika orter i Sverige erbjuder klubbaktiviteter för medlemmarna i ett geografiskt närområde. Vem som helst får gå på vilken lokalaktivitet man önskar, man behöver inte gå på den aktivitet som ligger geografiskt närmast. Om du är intresserad av att bli lokalsamordnare tar du kontakt med lokalaktivitetsansvarig@melodifestivalklubben.se.

Får alla medlemmar biljetter till Melodifestivalen?

Melodifestivalklubbens mål är att alla medlemmar som så önskar, ska erbjudas att förköpa biljetter till Melodifestivalturnén. Vid de evenemang som är mycket populära, som exempelvis finalen, brukar efterfrågan ibland vara större än antalet platser. Vid dessa fall görs en lottning. Vi kan således inte garantera att alla medlemmar får biljetter genom klubben.