Melodifestivalklubben startade 1985. Den första hemsidan startades 1997. Sedan 2004 har verksamheten arkiverats. Alla mötesprotokoll sedan 2004 finns online och tillgängliga för inloggade medlemmar. Nyhetsarkivet på hemsidan går tillbaka ända till 2004. Klubben startade sin första blogg 2010. 2004 startade även sajten och communityt Gylleneskor.se. som senare blev Poplight. Allt detta finns tack vara fina insatser sparat till eftervärlden! Det är en rolig samling av populärkulturell nutidshistoria, vi är glada över att detta finns kvar att tillgå!

Melodifestivalklubbens arkiv på medlemsportalen

Här hittar du bl.a. gamla dokument, mötesprotokoll och bilder och information från gamla klubbträffar. Arkivet ligger på resterna av klubbens gamla webbsajt från åren 2004-2017. Nyhetsarkivet från åren 2004-2017 – hittar du även på klubbens nya hemsida.

Melodifestivalklubbens blogg

I samband med Melodifestivalen och Eurovision Song Contest uppstod ett behov att kunna ha en mer omfattande rapportering eftersom klubben har ackrediterade reportrar på plats på varje deltävling och under Eurovision.

Här hittar du:

Gylleneskor och Poplight 2004-2016

Sajten och communityt Gylleneskor.se startades 2004 och blev ett självständigt projekt och drevs som ett privat företag, men hade alltid nära kopplingar till klubben. Ekonomin var liten men det fanns ambitiösa ansatser och många sponsorer vid denna tid. 2008 fick Gylleneskor uppdraget att vara Eventum/Live Nations officiella kommersiella (men fristående från SVT) nyhetssajt för Melodifestivalen och dess sponsorer. År 2009 bytte sajten namn till Poplight och drevs fram till 2016. Innehållet breddades och handlade bl.a. även om Idol.  2017 tog Melodifestivalklubben över hela Poplight-sajten med dess fantastiska historiska arkiv för att innehållet ska kunna sparas till eftervärlden och vara en resurs tillgänglig för alla. Även varumärket  Gylleneskor donerades år 2017 till Melodifestivalklubben.